Sunday, October 7, 2012

, ,

Unblock Website Dengan VPN

Assalammualaikum wbt..,

Tengahari ni saya nak share plak pasal VPN (Virtual Private Network).  Tentu dah ramai yg pernah dengar tentang VPN. jadi saya nak bagitau serba sedikit maklumat serengkas mungkin mengenai VPN.


Ape itu VPN (Virtual Private Network)??? 
  •  - Virtual Private Network adalah satu network yang melapisi network public. Keadaan ini perlu apabila site A dan B mahu berhubung contohnya. Berhubung di sini bermaksud melakukan perkongsian data kepada rangkaian dalaman masing-masing.anda boleh guna VPN bila bajet ciput, tapi kalau kembung amik sahaja litar suwa(leased line) atau frame-relay. kalau nak kira banyak juga produk VPN kat Malaysia yang dijual oleh ISP, cuma aku risaukan harga.

  • jadi sekarang kita boleh buat hubungan antara site A dan B guna ADSL sebagai contoh. salah satu site mesti kena ada static ip untuk tujuan ini. banyak jenis VPN boleh digunakan termasuk IPSec, PPTP, CIPE, OpenVPN.
 *info diatas ialah copy penerangan oleh orang lain kat forum putra. wahaaahahahahaaa.. :D



Ape yang aku faham pasal VPN ni ialah:
  1. cara nak unblocked website yang kena block oleh syarikat internet. contoh kat sekolah, sekarang dah pakai YES4G..banyak website tidak dapat diakses atas faktor download, cetak rompak, politik melampau, lucah, virus dan sebagainya.
  2. Boleh unlimitedkan akses internet bagi pengguna broadband. contoh kita pakai broadband dimana kite telah diberikan quota 1GB donlot penggunaan sebulan, habis 1GB internet kite terus lembab. jadi bila pakai VPN akses capaian download internet boleh melebihi 1GB.
  3. boleh buka website luar negara. ade sesetengah website hanya boleh dibuka di negara yang telah dispecifikan aje.
  4. boleh buka website download dan etc.

Ini aku sharekan 3 VPN yang pernah aku gunakan:

  • https://vpnmalaya.my  -Berbayar, rm15 langganan pertama..rm10 untuk sambungan bulanan seterusnya.


  • www.tunnelbear.com/ -Mempunyai pakej. percuma atau berbayar perlu daftar bergantung kepada pilihan kita. sekiranya kita memilih untuk guna yang percuma, kita hanya diberikan 500MB quota sebulan.


  •   www.spotflux.com/ -Percuma tanpa pendaftaran. *pilihan utama saya!



**note: ini vpn yang pernah saya gunekan. masih banyak vpn percuma dan berbayar diluar sana. ape yang perlu ialah anda google je. hekekekee..selamat mencuba..


Share:

2 comments:

  1. wow...info berguna... spotflux tu boleh melajukan broadband wlpn dh lebih limit?

    ReplyDelete
  2. test lu baru tahu...saya gune nak unblock website je..

    ReplyDelete